Me huolehdimme softastasi

Miikka Niemelä
Orangit
Published in
3 min readDec 7, 2020

--

Sinulla on todennäköisesti käytössä sovellus — softa — tai useampia, jotka mahdollistavat liiketoimintasi. Haluat tietenkin, että ne toimivat. Todennäköisesti haluat niiden toimivan myös huomenna, ensi viikolla ja kahden vuoden päästä. Koska haluat liiketoimintasi kehittyvän, haluat varmasti myös, että softaasi voi helposti ja nopeasti tuoda uusia ominaisuuksia. Kaikki tämä edellyttää, että softastasi pidetään huolta.

Me valvomme, että softasi toimii tänään

Monipuoliset ja kuhunkin tilanteeseen tarkoituksenmukaiset valvontapalvelut ovat paras keino huomata mahdollisia poikkeuksia softasi toiminnassa.

Asia aukeaa parhaiten esimerkkien kautta:

Valvontamme seuraa palvelimien lokeja herkeämättä ja huomaa, jos virheitä esiintyy. Saamme tästä hälytyksen, jolloin ilmoitamme tilanteesta sinulle ja alamme selvittää asiaa. Ongelman syyksi paljastuu integraatiopalvelussa tapahtunut häiriö, joka on aiheuttanut virheen sovelluksen toiminnassa. Tällä kertaa virhe on poistunut itsestään, mutta tutkimme mahdollisuutta varautua tällaiseen jatkossa niin, ettei häiriötilannetta pääsisi syntymään, vaikka kolmannen osapuolen palvelu ei hetkellisesti toimisikaan oikein.

Toisessa järjestelmässä tapahtuu myös kummia. Sovellukseen ei pääse kirjautumaan sisälle. Onneksi tämänkin havaitsee meidän monitorointijärjestelmämme. Pengomme hieman lokeja, ja tällä kertaa syypää löytyy peilistä; tekemämme muutos on aiheuttanut sen, ettei kirjautuminen toimi kuin tietyille käyttäjille. Palautamme välittömästi aiemman — täysin toimivan — version tuotantoon, minkä jälkeen korjaamme muutoksen sallimaan kaikkien käyttäjien kirjautumisen ja parannamme automaattitestejä, jotta tällaiset virheet havaitaan jatkossa jo ennen julkaisua.

Aiemmista esimerkeistä käy ilmi, ettemme vain tyydy reagoimaan tilanteisiin, vaan teemme aktiivisesti töitä, jotta sovelluksesi toimisi entistä varmemmin. Noudatamme yksinkertaisia periaatteita ketterästä kehityksestä, jonka oleellisena osana on nopea palaute juuri sinulta, asiakkaalta. Näin varmistamme, että teemme merkityksellisiä asioita. Tietysti tuomme mukaan myös oman asiantuntemuksen varmistamaan sovelluksen laadun. Teemme jatkuvasti pieniä parannuksia, joten sovellus ei pääse missään vaiheessa vanhenemaan käsiin.

Tätäkin puolta tekemisestämme voi lähestyä hyvin esimerkin kautta. Automaattiset sovelluksen käännöslokit kertovat, että käytetyn tietokantayhteyden mahdollistavan komponentin seuraava versiopäivitys ei ole yhteensopiva muun lähdekoodin kanssa. Tiedämme kokemuksesta, että käyttäjien datan on oltava turvassa ja suuret versiopäivitykset usein tarkoittavat, että aiempien versioiden tietoturvapäivitykset tulevat jossain vaiheessa loppumaan. Otamme tämän puheeksi kanssasi seuraavassa viikkokokouksessa ja sovimme yhdessä hetken, jolloin teemme tuon päivityksen ja sen vaatimat koodimuutokset. Sovelluksesi sai juuri todennäköisesti useamman vuoden lisää elinaikaa.

Miksi ylläpitoa tarvitaan

Miten sitten sovelluksiin pääsee virheitä ja miksi kummassa niitä pitää päivitellä, jos uusia ominaisuuksia ei tehdä?

Ensimmäiseen kysymykseen vastauksena on useimmiten ihminen. Ihminen tekee virheitä, ja siksi meillä kaikki tuotantoon menevät muutokset käyvät läpi automaatti- ja manuaalitestauksen. Tästä huolimatta virheitä tapahtuu. Meidän paras tähän asti tunnistamamme keino on jatkuva tiivis kommunikaatio sekä sovelluksen omistajan kanssa että sisäisesti. Näin saamme mahdollisimman hyvin jaettua tietoa ja ymmärrystä sovelluksen luonteesta.

Toiseen kysymykseen vastaus on usein yhtä ilmeinen. Vaikka sovellus itsessään ei saisikaan lisää ominaisuuksia, muuttuu maailma sen ympärillä jatkuvasti. Selaimet muuttuvat, jolloin esimerkiksi käytetty kirjautumispalvelu ei toimi ilman muutoksia. Laitteet kehittyvät: mobiilikehitys tuo ihan uusia vaatimuksia, eikä eilen toimiva sovellus välttämättä huomenna kelpaa Applen kauppaan ilman muutoksia. Myös pilvipalvelimet voivat lakata tukemasta tiettyä tietokantaversiota, jolloin myös sovelluksen käyttämiä ajureita ja koodia joudutaan muokkaamaan.

Oikea vastaus ylläpidon tarpeellisuuteen on kuitenkin se, että tekemällä ylläpitoa jatkuvasti ja ennakoiden varmistetaan se, että sinun sovelluksesi palvelee digitalisoitumisen myötä nopeasti muuttuvia liiketoimintasi tarpeita tänään, huomenna ja kahden vuoden päästä.

Löytyykö yrityksestäsi järjestelmiä tai arkkitehtuuria, jotka hidastavat liiketoimintasi tavoitteiden ja kilpailuedun saavuttamista? Haluatko varmistaa sovelluksesi toiminnan ja kyvyn mahdollistaa liiketoimintasi? Ota meihin yhteyttä, etsitään yhdessä paras ratkaisu.

--

--

0 Followers

Orangit — Smooth Code Care. Doer, leader, founder.